קצת-על-קשיים-שדיסלקטים-חוויים-בתהליך-למידת-קריאת-אנגלית

קצת על קשיים שדיסלקטים חוויים בתהליך למידת קריאת אנגלית

דיסלקצייה היא מושג רחב שמשפיע על תחומי חיים רבים.

אני, בתחום עיסוקי, תמיד מתמקדת בהשפעת הדיסלקצייה על רכישת האנגלית אם כשפה ראשונה ואם כשפה שנייה. ההשפעה של הדיסלקצייה והלקויות השפתיות על תהליך רכישת הקריאה בפרט וההשלכות המיידיות שלה על תהליכי הלמידה.

 

כשואמרים דיסלקצייה כולם חושבים על היפוך אותיות … אבל באמת שזה לא העניין העיקרי.

דיסלקצייה היא בעייה נורולוגית ומידת השפעתה מישתנה מאחד לשני. היא משפיעה על הקריאה, על ההגייה, על הדיבור, על בניית המשפט, על ההבנה הפונולוגית ועל ההבנה תחבירית. היא מורידה ביטחון של הלומד ביכולות שלו למרות שהרבה פעמים הלומד מוצא דרכים לפיצוי.  

 

דיסלקצייה משפיעה ומקשה לא רק על זיהוי האותיות אלא גם על זיהוי הצליל שעומד מאחורי האות ועל חיבור הצלילים להברות ולמילים.

ה-“דיס” תוקע אותנו בכמה שלבים של ההמרה מאות לצליל. (כשאנחנו קוראים אנחנו קודם מזהים את האות בצורה הגרפית שלה, ואז מחברים לה את הצליל שלה, את הצליל שהיא מייצגת). הרבה פעמים למרות שהקורא כבר מזהה את הצליל של האותת הוא עדיין ממש מיתקשה בחיבור הצלילים יחד למילה. הקורא יכול להתסכל על המילה, לקרוא אותה אבל להיגות אותה לגמרי אחרת למרות שהוא בטוח שהוא קורא נכון. מסלול המילה מרגע הפיענוח על ידי העיינים ועד אשר זה מופק החוצה דרך הפה הוא ארוך, קשה ומישתבש. אם התלמיד למד לא בדרך הנכונה, הוא לפעמים יוכל אפילו לזהות את משמעות המילה בלי היכולת ליהגות אותה. הוא פשוט למד לדלג על שלב ההגייה.

הגייה נכונה בזמן קריאה היא מאוד חשובה כי אולי התלמיד כבר מכיר את המילה ורק בגלל ההגייה הלא נכונה הוא לא מבין אותה?  וכמובן שהיא חשובה כי בסופו של דבר אנחנו רוצים גם לדבר ולא רק להבין בשפה ויזואלית בלבד.

עוד מאפיין הוא צליל שניתקע בזיכרון. הרבה פעמים אנחנו קוראים מילה ואחריה עוד מילה אבל אז ניתקע בזיכרון צליל (אות) של המילה הקודמת שבכלל לא מופיע במילה השנייה, ואי אפשר להיפטר ממנה. נאמר המילה blend  ועכשיו עוברים ל- bid . התלמיד יתקשה להיפרד מהצליל I  ויקרא blid .

קושי נוסף הוא קושי ה”שמיעה” …  והכוונה לא לחירשות (שגם את החרשים ולקויי השמיעה אנחנו מלמדים בהצלחה גדולה בשיתוף עם המורים שלהם בבתי הספר) אלא שוב ההמרה משמיעה גלובלית לשלב של פירוק, מה שקראתי לו פירוק ליחידות צליל  sound units    ואז ההמרה למילה כתובה.

 

כל ההמרות, מהמילה הכתובה לצליל ומהצליל למילה הכתובה מהוות קושי ללומד הדיסלקטי. גם הגייה מילה ארוכה או עם צלילים דומים רצופים הם משימה לא קלה גם אם מנסים להגיד אותה ללא קריאה. חלק מתלמידי הדיסלקטים לא יכולים בכלל להגיד את המילה דיסלקצייה.

 

ברבות השנים למדתי להבין את הקושי וגם להציע פיתרונות. תכניות הלימודים מציעה פתרון לכל מיתקשה ולקוי למידה עם דגש על פתרונות ייחודיים שבאמת מיתכתבים עם הקשיים ועונים עליהם. התכנית היא תכנית סדורה ומדורגת ובונה בשיטטיות את כל מיומנויות השפה.