לימוד אנגלית
לבעלי לקויות למידה

כך מתבצעת העבודה עם לקויי הלמידה ועם כל הילדים שעדיין תקועים עם האנגלית מכל סיבה שהיא.
קודם כל נתייחס לאלה שעדיין לא קוראים, slow readers non- readers , dyslexic readers

גישה ייחודית ללימוד אנגלית לילדים ובוגרים לקויי למידה. בעיות של קשב וריכוז, ADD, ADHD מקבלות פתרון מעולה הודות לקבוצות הקטנות, העבודה האינדווידואלית והלמידה האקטיבית.

הוראה מתקנת (הוראה מותאמת) עוסקת בטיפול בבעיות למידה שונות על ידי שימוש בשיטות וטכניקות הוראה אישיות, המותאמות לתלמידים. ההוראה המתקנת מכוונת לצורכי התלמיד, שאינו מצליח לתפקד בהתאם למצופה ממנו על פי רמתו השכלית, הרגשית או התקשורתית ואיננו עומד בנורמת ההישגים הלימודיים בכיתתו, עקב קשייו הייחודיים. 

אני מדמה כאילו עלינו לכבוש “יעד מבוצר” ויוצאים 2 “כוחות”: כוח המשחק וכוח הקריאה.… שנפגשים בתום 10-20 מיפגשים.
כוח המשחק לומד אוצר מילים, מבטא ואינטונצייה דרך משחקים בשיטה מדורגת ונעימה (הסברים נוספים בחנות על המשחקים), והכוח השני לומד את יסודות הקריאה במשחק ובעזרת הספרים. (לצעירים יותר ולצרכים מיוחדים ולגילאי 8 עד 80 שהם רק לא קוראים הן אם זה בגלל דיסלקצייה או לא-קישור .
שני הכוחות נפגשים בתום 10- 20 מפגשים לכיבוש היעד המבוצר! (הזמן מותנה בגיל הלומד, ברמתו ובמורכבות יכולותיו ולקויות הלמידה שלו) כל מה שנלמד דרך המשחקים אפשר כעת גם לקרא בצורה עצמאית לחלוטין תוך יישום החוקים שנלמדו ולא מתוך ניחוש או ניסיון ותעייה.
כאמור הכל נפתר במספר מועט של מפגשים. ואז יוצאים לדרך חדשה. קלה יותר ונכונה יותר. בשלב הזה של מכינת הקריאה נלמדים לא רק הצלילים של האותיות, אלא גם החוקים העוזרים לקרא מילים ארוכות ומורכבות וגם משפרים את האיות. פתאום מתחילים להבין מה זו אות ניקוד ומה באמת תפקידה, למה צלילי האותיות משתנים ובאילו תנאים, ומי משפיע על מי ולמה.
הלימוד לא נעשה כמו תוכי. יש לוגיקה וחוקיות בשפה ואותה אנחנו מלמדים. רוב המורים אינם מכירים את החוקים. עבורם זה מובן מאליו, והם אינם מודעים לקשיים, שתלמידים מסויימים ניתקלים בהם.
לימוד אנגלית בבית הספר וההתקדמות בלמידה מושתתים ברובם על קריאה. אם ילד לא מצליח ללמוד לקרא , הוא מהר מאוד מאבד את הקשר עם הכיתה ועם חומר הלימוד, שם X גדול על אנגלית ולומד שהוא ואנגלית לעולם לא יהיו חברים טובים. אם לא היתה בעיית הקריאה, רוב המתקשים באנגלית- לא היו מתקשים.

כשמגיע אלי תלמיד עם פער גדול, אני אפילו לא מנסה להתמודד או להתחרות עם החומר השוטף שנלמד בכיתה. המשימה הראשונה היא להראות לתלמיד שהוא יכול ומסוגל. שמה שהיה עד עכשיו לא יהיה יותר. מעכשיו יש שינוי. ומתחילים מההתחלה…. בודקים מה הרמה של התלמיד היום, מה הוא יודע ומה הוא יכול לעשות באנגלית ומתחילים משם. בלי קשר לרמת הכיתה ובלי קשר לציפיות המערכת. ממשיכים מאותה נקודה שהתלמיד יודע ולא שמים דגש על מה שהוא לא יודע.

ברגע שהילד יתחבר לאנגלית, ויאהב אותה, הוא ילמד טוב יותר, ויזכור את החומר בצורה טובה יותר. האנגלית היא אותה האנגלית ואין הבדלים מהותיים בין החומר של בית הספר ובין SoftEnglish. אם בחומר של בית הספר יש סיפור על החלל ויש שם אוצר מילים שקשור לחלל אז הם התלמיד יצטרך ללמד אותו בכוחות עצמו. אבל זה יהיה עכשיו הרבה יותר קל מאשר קודם לכן, לפני שהתחלנו תהליך. עכשיו יש כבר רמת מוכנות גבוהה יותר ולכן הבנה וזיכרון טובים יותר.
בכלל, אין לדעתי להצמיד לתלמיד מורה פרטי קבוע לכל החיים. הילדים האלה לומדים להיות תלותיים, לא יודעים לעבוד, לא יודעים להכין שיעורי בית. לא יודעים לחשוב. יש ילדים שלא מכינים שיעורים מבלי שיושבים לידם או בלי מורה פרטי. אבל לא בבית ספרי!. אצלי כולם עצמאיים. אני מוכנה ללמד אותם וללוות אותם עד שהם מצמצמים פערים עם בית הספר, ואח”כ -הופ על הרגליים. אין שום סיבה בעולם שיהיה לו מורה פרטי כל התיכון. צריך למצוא איפה הבעיה, ולהתחיל משם. גם אם זה נמוך מאוד. כלומר אם התלמיד הוא בכיתה י’ והוא מתקשה בקריאה, עוצרים הכל. ומתחילים מ-א. מקנים את היסודות ואז מצמצמים פערים. ובינתיים “פוס” מהחומר של בית הספר. אנחנו כבר נשיג אותם. אבל לא במקביל. זה יכול לקחת 3 חודשים או אפילו שנה… במשך אותה תקופה הילד לא משתתף פעיל בשיעורי האנגלית אבל מתקדם בחוברות העבודה של .SoftEnglish תקופה קצרה והכל מסתדר ואז אפשר אולי אפילו לחשוב על לעלות הקבצה.

מיגוון ספרי הלימוד מאפשר למידה עצמית ועצמאית inclusive learning /autonomous learning ומאפשר שילוב של רמות שונות בכיתה או בקבוצת למידה אחת.
המיגוון כולל סידרה של 6 ספרים להוראת השפה – אוצר מילים ודקדוק לבניית משפטים שלמים (בשיטת “לגו”- חיבור של אוצר מילים בתבניות מובנות על פי דוגמאות) SoftTalk . הסידרה מלמדת מרמת אפס מוחלט ועד לרמת דקדוק של משפט תנאי משפטי סביל ו-perfect . כמו כן יש סידרה בת 3 ספרים המלמדים הבנת הניקרא מרמת אפס. סידרה זו חשובה במיוחד לאלה שכבר צריכים אוטוטו לגשת למבחני הבגרות או למבחני הכניסה לאקדמייה. הסידרה מתרגלת חשיבה באנגלית מרמה אפס. reading comprehension .

את הספרים, משחקים ופוסטרים אפשר לרכוש באופן עצמאי בחנות האתר והדרכה מקבלים ממני בשימחה.

ניסיון מעולה של צמצום פערים יש בפעילות שבחופשות: מרתון/ קייטנה לימודית לאנגלית . בקייטנות האלה מצמצמים כולם פערים, גדולים כקטנים, וחוזרים לבית הספר ולמסגרת, עולים הקבצה או מצטרפים לעבודה שוטפת של הכיתה, והעבר – היה כלא היה.

רוב התלמידים של “אביב אנגלית בדרך אחרת” הם לקויי למידה, רובם היתקשו באנגלית בשלב זה או אחר ורובם עושים 5 יחידות בגרות בהצלחה רבה!

באוקטובר 2012 יצא גם ספר-חוברת לימוד לאור כך שיש עוד כלי לימודי מעולה להתקדם אתו.
כשמגיע אלי תלמיד “בעייתי” עם פער גדול, אני לא מנסה אפילו להתמודד או להתחרות עם החומר של בית הספר. אומרת דניאלה.

בחוגים דניאלה מסרבת להתמודד עם חומר הלימוד של בית הספר. היא דוגלת בשיטה שלה ובטוחה כי ככה הילד יתחבר מחדש באופן חיובי לאנגלית. ומי שעדין לא התנסה בבית הספר, חזקה עליו שהחיבור דרך משחק יהיה תמיד חיבור חיובי.
ברגע שהילד יתחבר לאנגלית, ויאהב אותה, הוא ילמד טוב יותר, ויזכור את החומר בצורה טובה יותר. האנגלית היא אותה האנגלית ואין הבדלים מהותיים בין החומר של בית הספר ובין החומר שלי- אומרת דניאלה. אז אם יש להם איזה שהוא סיפור על החלל ויש שם אוצר מילים שקשור לחלל אז הם יצטרכו ללמד אותו בכוחות עצמם. אבל זה יהיה להם הרבה יותר קל מאשר קודם לכן, לפני שהתנסו בחוג. עכשיו יש רמת מוכנות גבוהה יותר ולכן הבנה וזיכרון טובים יותר.


בכלל דניאלה טוענת שאסור להצמיד לתלמיד מורה פרטי קבוע לכל החיים. הילדים האלה לומדים להיות תלותיים, לא יודעים לעבוד, לא יודעים להכין שיעורי בית. לא יודעים לחשוב. יש ילדים שלא מכינים שיעורים מבלי שיושבים לידם או בלי מורה פרטי. לא בבית ספרי אומרת דניאלה. אצלי כולם עצמאיים (כן, גם בבית). אני מוכנה ללמד אותם וללוות אותם עד שהם מצמצמים פערים עם בית הספר, ואח”כ – הופ על הרגליים. אין שום סיבה בעולם שיהיה לו מורה פרטי כל התיכון. צריך למצוא איפה הבעיה, ולהתחיל משם. גם אם זה נמוך מאוד. כלומר אם התלמיד הוא בכיתה י’ והוא מתקשה בקריאה, עוצרים הכל. ומתחילים מ-א. מקנים את היסודות ואז מצמצמים פערים. ובינתיים “פוס” מהחומר של ביתה הספר. אנחנו כבר נשיג אותם. אבל לא במקביל. זה יכול לקחת 3 חודשים, ואז לפי תפיסתה של דניאלה , 3 חודשים הילד לא משתתף פעיל בשיעורי האנגלית ומכין שיעורי בית שלה במהלך השיעור בבית הספר. 3 חודשים והכל מסתדר. ואז אפשר אולי אפילו לחשוב על לעלות הקבצה.
ניסיון מעולה של צמצום פערים יש בפעילות שבחופשות: מרתון/ קייטנה לימודית לאנגלית. בקייטנות האלה מצמצמים כולם פערים, גדולים כקטנים, וחוזרים לבית הספר ולמסגרת, עולים הקבצה או מצטרפים לעבודה שוטפת של הכיתה, והעבר – היה כלא היה.